CarVertical: Ve kterých zemích se nejvíce stáčí kilometry?

Stáčení odometrů není minulostí. Tento výnosný podvod stále láká neseriózní prodejce. Největší rizika hrozí zákazníkům v Lotyšsku či Estonsku. Ani Německo na tom ale není zrovna dobře.

Platforma CarVertical, zaměřená na prověřování historie aut v Evropě, se pokusila zjistit, jak se liší míra podvodů s najetými kilometry mezi různými zeměmi. Svou studii opřela o téměř 900 000 kontrol historie vozidel od roku 2021. Na základě jejích dat se zdá, že „nejaktivnější“ jsou v tomto směru Lotyši. V této zemi má změněné údaje na „odometru“ až neuvěřitelných 24 procent aut, tedy téměř každé čtvrté. Druhé místo v tomto negativním žebříčku patří Rumunsku. Každé páté ojeté auto, nebo téměř 20 procent aut kontrolovaných přes CarVertical, mělo v této zemi na „tachometru“ zavádějící údaje o najetých kilometrech.

Slovensko je na tom slušně
Ani další pobaltské státy se však nemají čím chlubit. Třetí zemí s největším podílem padělaných kilometrů je Estonsko a za ním Litva. Rusko a Ukrajina také patří mezi země s vyšším procentem vozidel, u nichž bylo manipulováno se stavem tachometru. Situace v některých zemích střední a jižní Evropy vypadá podstatně lépe, ale ani na transparentních trzích tento podvod zcela nevymizel. Například v České republice, na Slovensku, ve Slovinsku, Chorvatsku a Srbsku je obětí stáčení každý desátý zákazník. V Polsku a Maďarsku je situace ještě horší.

U našich severních sousedů se podíl aut se stočenými kilometry vyšplhal na 12 au jižních dokonce na 14 procent. Překvapením je, že hůře než Slovensko je na tom například i Německo (13,91 procenta), Švýcarsko (12,7 procenta), nebo Itálie (11,34 procenta), tedy vyspělé ekonomiky, kde byste tento druh podvodu neočekávali. Podle ředitele komunikace v CarVertical Matase Buzelise nás podvody s kilometry stojí každý rok miliardy eur. Při levném nákupu si sice lidé myslí, že ušetřili, ale ve skutečnosti utratí mnohem více na opravy. Často proplatí i 25 procent.

Málo aut znamená vyšší riziko
„Hlavními zdroji ojetých aut pro východoevropské trhy jsou Německo, Francie, Belgie, Nizozemsko a Itálie. Přeshraniční transakce s ojetými vozy jsou přitom nejrizikovější, protože právě zde se často manipuluje s údaji na odometru. „Stáčení kilometrů je takzvaný ‚neviditelný zločin‘. Podle některých vědeckých výzkumů způsobuje jen v Evropě hospodářské škody za více než devět miliard eur ročně,“ vysvětluje Buzelis. Problém je v tom, že úřady nedokážou efektivně vysledovat zločince, kteří takto manipulovali s vozidlem, a nejasné jsou i sankce za takový zločin.

Další články autora

Comments

- Komerční sdělení-PR články

Nejnovější články